Incidences of Visual Communication Design in Cuban videoclip between 1997 -2013.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The way that Visual Communication Design links up as a tool with audiovisual media has a prominent role in the last times and most powerfully in videoclips, very popular among the mass culture. This research pretends to offer a viewpoint from the Visual Communication, considering the potencial that this field represents for designers. Therefore, this investigation will be allowed to advertise this discipline in videoclips, and pro-vide a consult material according to a typological assortment of cuban clips, produced during the period of 1997-2013; giving a systemic study from the resources of Visual Communication Design and semiothic rules.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Aguilera, J. C. (1996) “El video clip o el relato caóticoâ€, en Revolución y Cultura (La Habana). No. 3, mayo-junio, pp. 32-35.
Almela, R. (2004) “La imagen actual en la intersección del arte y la publicidadâ€, en III Simposium de Comunicación: Arte y publicidad en comunicación. Escuela Jurisprudencia y Humanidades. Auditorio Rafael Cañedo. Radio ACIR.
Alonso, A. y otros. (1990) Reflexión sobre el discurso audio- visual. Caracas, Escuela de Cine y Televisión, UNESCO.
Artiles, L. (2012) Video clip cubano: el corte del director. Tesis de diploma. Tutor: Lic. Hamlet Fernández DÃaz. La Habana, Facultad de Artes y Letras de la Universidad de La Habana.
Beauchamp, R. (1989) Designing sound for animation. Reino Unido, Elsevier ed., 2005.
BRANIGAN, E. “Sound and Epistemology in Filmâ€, en The Journal of Aesthetics and Art Criticism. (Consultado en formato digital).
Brisset, D. E. (1996) Los mensajes audiovisuales. Contribuciones a su análisis e interpretación. AndalucÃa, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Málaga.
Caballero, R. (2006) “Bilko Cuervo: cuando termina el baileâ€, en El Lucas, diario del festival (La Habana). No. 1, miércoles 22 de noviembre, p. 3.
. (2007) “Diez años de Lucas. Lo que te den, agradéceloâ€, en Juventud Rebelde (La Habana), do- mingo 12 de agosto, p. 4.
. (2006) “X Alfonso entre Julio Iglesias y Van Goghâ€, en El Lucas, diario del festival (La Habana). No. 2, jueves 23 de noviembre, p. 3.
Contreras, F. R. y San Nicolás Romera, C. (2001) Diseño gráfico, creatividad y comunicación. Madrid, Ed. Blur, S.L.
Costa, J. (2008) “Creatividad, invención e innovaciónâ€, en: Pensar la Publicidad (PLP) Revista internacional de investigaciones publicitarias (Madrid). Vol. 2, No.1. Publicaciones Universidad Complutense de Madrid y Universidad de Valladolid, pp. 13-18.
. (2004) Dircom on-line. La Paz, Grupo Editorial Design.
. (2001) Sedición en la pasarela. Como narra el cine posmoderno. La Habana, Ed. Arte y Literatura.
Carrascosa, I. y Westedt. C. (2010) “Imaginación y creatividad en la toma de decisionesâ€, en: ArtÃculos de psicologÃa. 19 / 07, pp. 19-53.
Cazau, P. (1994) “Semiótica: ciencia de los signosâ€. Buenos Aires. (Consultado en formato digital).
. (2003) Identidad corporativa. México, Ed. Trillas.
. (2001) Imagen Corporativa en el siglo XXI.
Buenos Aires, Ed. La CrujÃa.
. Imagen Global. Barcelona, Ed. CEAC.
. (2004) La imagen de marca. Un fenómeno social. Barcelona, Paidós Ibérica.
Chaves, N. (1995) “El diseño como manifestación de (2007) “Pospublicidad. La era de la co-
culturaâ€, en Tipográfica (Buenos Aires). Año 9, No. 25, pp. 28-31.
. La imagen corporativa. TeorÃa y metodologÃa de la identificación institucional. (1994) 4ª ed. Barcelona, municación globalâ€, en: Pensar la Publicidad, Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias (Madrid). Vol.1, No.1. Publicaciones Universidad Complutense de Madrid y Universidad de Valladolid, pp.41-54.
Chion, M. (1998) La audiovisión. España, Ed. Anagrama.