Cultural industries in digital convergence. Debates, prac-tices and new actors.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The transformations of Cultural Industries, with the digitalization and convergence, are becoming a relatively new investigation area. Therefore, new theoretical and methodological approaches are needed to aboard their current situation.
theoretical development of Cultural Industries shows varied approaches, coming from different disciplines and historical contexts: beginning with the pioneers of the Critical Theory2 and Cultural Studies3. Then, the emergence of concepts such as Information Economy (Castells, 1999) or Hybrid Cultures (Garc铆a Canclini, 1990), to the latest concepts of "crossmedia" or "transmedia" (Jenkins, 2008), linked to the mass media. Now, the digital market presents new challenges, in terms of business models and the appearance of new players.
This present work adresses the state of the art of the theoretical course of the field of Cultural Industries, and poses (as a long term objective) the research of the changes that the Cultural Industries have experienced with the advent of digital convergence in the last ten years in Argentina.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution 鈥 You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial 鈥 You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions 鈥 You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike 鈥 If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Adorno, T. y Horkheimer, M (1989). La dial茅ctica del Iluminismo. Buenos Aires: Sudamericana.
Anverre, A. (1982). Industrias Culturales. Distrito Federal: Fondo de Cultura Econ贸mica.
Arias, F. y Puente, S. (2013). Convergencia y nuevos con- tenidos audiovisuales: Estrategias desarrolladas y resultados
obtenidos por las productoras de contenido en la Ciudad de Buenos Aires. Buenos Aires: EdUNTREF.
Becerra, M. (2016). Ganadores y perdedores de la Convergencia. (26/10/2016), (www.perfil.com).
Bustamante, E. (2009). De las Industrias Culturales al entretenimiento. La creatividad, la innovaci贸n. Viejos y nuevos se帽uelos para la investigaci贸n de la cultura. Di谩logos, Re- vista Acad茅mica De La Federaci贸n Latinoamericana De Facultades De Comunicaci贸n Social, 78.
Cisco Visual Networking Index: Forecast and Methodology, 2014- 2019 White Paper. (14/08/2015), (www.cisco.com).
Cretazz, Jos茅 (2016). Qu茅 se modifica de la legislaci贸n. (2/10/2016), (www.lanacion.com.ar).
D铆as Ribeiro, L铆a, Netflix ser谩 distribuido por operadora en m谩s de 30 pa铆ses. (14/12/2016), (www.telesintese.com.br).
Flusser, V. (2015). El universo de las im谩genes t茅cnicas. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
Garc铆a Canclini, N. (1990). Culturas h铆bridas, estrategias para entrar y salir de la modernidad. Distrito Federal: Grijalbo.
Garc铆a Castillejo, 脕. (1997). Libro Verde sobre la Convergencia de las telecomunicaciones, los medios de comuni- caci贸n y las tecnolog铆as de la informaci贸n. (10/03/2016). Bruselas: Fundaci贸n Telef贸nica. (www.telos.fundaciontelefonica.com).
Getino, O. (2008). El capital de la cultura. Buenos Aires: Ediciones CICCUS.
Igarza, R. (2016). La l贸gica convergente. Presentaci贸n, Universidad Nacional De Tres de Febrero.
Jenkins, H. (2008). La cultura de la Convergencia de los me- dios de comunicaci贸n. Barcelona: Paid贸s.
L贸pez Villanueva, J. (2011). La reconfiguraci贸n de la cadena de valor. En 脕lvarez Monzoncillo, J. y Artero, J. (2011). La televisi贸n etiquetada. Barcelona: Ariel.
Manovich, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de co- municaci贸n, la imagen en la era digital. Barcelona: Paid贸s.
Marino, S. [coord.] (2016). El audiovisual ampliado: pol铆- ticas p煤blicas, innovaciones de mercado y tensiones regulatorias en la industria de la televisi贸n argentina frente a la Convergencia. Buenos Aires: Editorial Universidad del Salvador.
Mires, F. (1996). La revoluci贸n que nadie son贸, o, la otra pos- modernidad. Caracas: Nueva Sociedad.
O鈥橦alloran, J., Majority of Netflix subscribers to be outside US by 2018. (23/08/2106), (www.rapidtvnews.com).
P谩ez Trevi帽o, A. (2016), Distribuci贸n online. Televisiones convergentes, intereses divergentes, en Marino, S. [coord.]. El audiovisual ampliado: pol铆ticas p煤blicas, innovaciones de mer- cado y tensiones regulatorias en la industria de la televisi贸n ar- gentina frente a la Convergencia, Buenos Aires, Editorial Universidad del Salvador.
Pautassio, L. (2016). 驴C贸mo ser谩 la nueva ley de comunica- ciones convergentes argentina? Telesemana. (30/10/2016), (www.telesemana.com).
Puente, S. (2007). Industrias Culturales y pol铆ticas de estado.
Buenos Aires: Prometeo Libros.
Roncagliolo, R. (1999), Las industrias culturales en la vi- deosfera latinoamericana, en 鈥淟as industrias culturales en la in- tegraci贸n latinoamericana鈥, Garc铆a Canclini, N. y Moneta C., (Coord.). Buenos Aires: EUDEBA/SELA.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para unaTeo- r铆a de la Comunicaci贸n Digital Interactiva. Barcelona: Gedisa.
UN Comtrade | International Trade Statistics Database. (2016).
Comtrade.un.org. (24/10/2016). (www.comtrade.un.org)
Wood, Laura, Research and Markets. (5/03/2014), (www. businesswire.com).