Creativity & Education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

Creativity & Education

Diego Slemenson

Abstract

This article expresses the need for university education students to develop habits, soft skills and emotional competencies aimed at building a personal vision and a mission or plan that prepares them to access in optimal conditions the work environment to which they are going to attend. It proposes that it is the task of educational institutions to incorporate this training into the academic curriculum and the task of teachers to develop it in the classroom. He argues that until now CREATIVITY has been used, in education, to develop novel objects, alternative projects and methodologies that favor the search and organization of ideas. And he predicts that in the near future CREATIVITY, that ability to decompose stories and reorganize them in an innovative way, will be the engine of change, which will allow the student to develop that Vision and Mission to plan their path of professional growth.

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

How to Cite
Slemenson, D. (2022). Creativity & Education. A3manos, 9(16), 34鈥39. Retrieved from https://a3manos.uh.cu/index.php/a3manos/article/view/6
Curriculum synthesis

Diego Slemenson, Universidad Pompeu Fabra

Dise帽ador industrial, coach y docente universitario.

Docente de Proyectos en el Master en Dise帽o de Mobiliario. Elisava / Escola Superior de Disseny i Enginyeria de Barcelona / Universidad Pompeu Fabra.

Life Coach. Experto en liderazgo personal. Miembro de BNI. Dise帽ador industrial en Pensi Studio Design.

BA in Design, M谩ster Universitario en Educaci贸n y TIC, M脿ster Universitari en SIC (Societad de la Informaci贸 i el Coneixement) y M谩ster en Coaching & Liderazgo.

Miembro de la Junta Directiva de la Asociaci贸n Espiral, Educaci贸n y Tecnolog铆a.

Coordinador de Formaci贸n en BNI-For莽a (Business Networking International).

References

Acaso, M., & Meg铆as, C. (2013). REDUvolution : hacer la revoluci贸n en la educaci贸n. Paid贸s.

Amat, O. (2002). Aprender a ensen虄ar : una visi贸n pr谩ctica de la formaci贸n de formadores. Gesti贸n 2000.

Covey, S. R. 1932-2012. (2015). Los 7 h谩bitos de la gente altamente efectiva : la revoluci贸n 茅tica en la vida cotidiana y en la empresa. Paid贸s.

Cubeiro, J. C. (2012). La sensaci贸n de fluidez: desarrollo del liderazgo en todos los sentidos. Pearson Educaci贸n.

For茅s, A., & Gran茅, J. (2008). La resiliencia : crecer desde la adversidad.

Frankl, V. E. 1905-1997. (2012). El hombre en busca del sentido u虂ltimo : el an谩lisis existencial y la conciencia espiritual del ser humano. Paid贸s.

Gardner, H., & Fern谩ndez Everest, S. (1995). Estructuras de la mente : la teor铆a de las inteligencias mu虂ltiples. FCE.

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Kairos.

Goleman, D., Boyatzis, R. E., & McKee, A. (2012). El l铆der resonante crea m谩s. Debolsillo.

Gom脿, H. (2018). Autoestima para vivir: c贸mo confiar en t铆 mismo y lograr lo que deseas.

Guill茅n, J. (2017). Neuroeducaci贸n en el aula : de la teor铆a a la pr谩ctica.

CREATESPACE INDEPENDENT P.

Herran Gasc贸n, A. (2004). El autoconocimiento como eje de la formaci贸n. Revista Complutense de Educacion, 15(1), 11鈥50.

Kounios, J., & Beeman, M. (2016). The Eureka factor : creative insights and the brain. Windmill Books.

L贸pez Daltell, J. (2011). Hacer pin虄a : gente corriente, resultados extraordinarios. Ediciones Urano.

Mart铆n Garc铆a, X., & Puig Rovira, J. M. (2007). Las siete competencias b谩sicas para educar en valores. Gra贸.

Maslow, A. H. (Abraham H., & Clemente, C. (1991). Motivaci贸n y personalidad. Ediciones D铆az de Santos.

Medell铆n, A. de. (2007). Del Miedo a la Esperanza.

Mora Teruel, F. (2015). 驴Es posible una cultura sin miedo? Difusora Larousse - Alianza Editorial.

Naugthon, C. (2017). Manual del coach transformacional.

Perkins, D. N. T. (2003). Lecciones de liderazgo : las 10 estrategias de Shackleton en su gran expedici贸n ant谩rtica. Desnivel.

Piscitelli, A. (2012). Edupunk aplicado : aprender para emprender. Ariel.

Professor M. S. Rao. (2012). Soft skills for students; classroom to corporate. Aadi Publications. Retrieved from https://www.casadellibro.com/ebook-soft-skills-forstudents-ebook/9789385484483/3052818

Robinson, K., Aronica, L., & Vaquero Granados, M. (2014). El elemento : descubrir tu pasi贸n lo cambia todo.

Sanches Rossini, M. A. (2008). Educar es creer en la persona. Narcea.

Subirana, M. (2012). El poder de nuestra presencia : una gu铆a de coaching espiritual. Kair贸s.

UNESCO. (1998). Declaraci贸n Mundial sobre la Educaci贸n Superior en el siglo XXI: Visi贸n y Acci贸n.