The corporate identity, culture and university institutional communication.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
This article deals with corporate identity, culture and university institutional communication. It outlines the aspects that characterize the management of corporate identity as a global and multidimensional category, mentioning transcendental variables, such as visual identity, communication, culture and behavior, as well as the university brand, all in the field of management of the image and reputation of contemporary universities. This article responds to the current demands of the Ibero-American university sector, which allows us to reflect on the importance of these intangible assets in the current context, where quality, academic excellence, virtualization, research, internationalization and knowledge transfer , are the main remains that Higher Education faces today.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution 鈥 You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial 鈥 You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions 鈥 You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike 鈥 If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Aaker, D. y Joachimsthaler, E (2004): Liderazgo de marca, Barcelona, Ediciones Deusto.
Alloza, 脕., Carreras, E., & Carreras, A. (2013). Reputaci贸n corporativa LID Editorial.
脕lvarez, J. T. (2013). Manejo de la comunicaci贸n organizacional: Espacios, herramientas y tendencias en gesti贸n de negocios Ediciones D铆az de Santos.
Arendt, S., & Brettel, M. (2010). Understanding the influence of corporate social responsibility on corporate identity, image, and firm performance. Management Decision.
Argenti, P. A. (2014). Comunicaci贸n estrat茅gica LID Editorial.
Atakan, M. S., & Eker, T. (2007). Corporate identity of a socially responsible university鈥揳 case from the Turkish higher education sector. Journal of Business Ethics, 76(1), 55-68.
Baker, M. J., & Balmer, J. M. (1997). Visual identity: trappings or substance? European Journal of marketing.
Ba帽os Gonz谩lez, M., & Rodr铆guez Garc铆a, T. C. (2016). Imagen de marca y product placement. ESIC.
Capriotti, P. (1999). Planificaci贸n estrat茅gica de la imagen corporativa. Editorial Ariel.
Capriotti, P. (2009). Branding corporativo. Santiago de Chile: Colecci贸n libros de la empresa.
Capriotti, P. (2016). Branding corporativo. Gesti贸n estrat茅gica de la identidad corporativa. Comunicaci贸n, (27), 15-22.
Cornelius, N., Wallace, J., & Tassabehji, R. (2007). An analysis of corporate social responsibility, corporate identity and ethics teaching in business schools. Journal of Business Ethics, 76(1), 117-135.
Costa, J. (2018). Creaci贸n de la Imagen Corporativa. El paradigma del siglo XXI. Raz贸n y palabra, 22(1_100), 356-373.
Curubeto, P.C. (2007). Atributos, beneficios o valores: 驴Qu茅 utilizan las universidades de Buenos Aires para construir su identidad de marca y su propuesta de valor?, Buenos Aires, Universidad Austral.
De la Casa, J. M. H. (2007). La gesti贸n de la comunicaci贸n como elemento generador de transparencia en las organizaciones no lucrativas. CIRIEC-Espa帽a, revista de econom铆a p煤blica, social y cooperativa, (57), 5-31.
Fern谩ndez, P. E. (2014). Gesti贸n de marca e identidad en la televisi贸n p煤blica: An谩lisis de canal encuentro, Argentina. Cuadernos. Info, (34), 81-92.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=7581
https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0719-367X2014000100007&lng=es&nrm=iso
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1019683814000419
Kreps, G. (1995). La comunicaci贸n en las organizaciones. Delaware, USA: Edit. Addison-Wesley iberoamericana.
Larr谩n Jorge, M., Hern谩ndez, A. M. L., & Pe帽a, F. J. A. (2010, May). Barreras y aceleradores para la implantaci贸n de la Responsabilidad Social en las Universidades P煤blicas Espa帽olas. In XXXIII European Accounting Association Congress, Istanbul (Turkey).
Losada, J.C. (2002). Prensa e imagen corporativa en la universidad: los p煤blicos internos. Murcia: Fundaci贸n Universitaria San Antonio.
Losada, J.C. (2004). La comunicaci贸n en la construcci贸n de marcas universitarias, Gesti贸n de la comunicaci贸n en las organizaciones: comunicaci贸n interna, corporativa y de markting. Editorial Ariel.
Losada, J.C. (2010). Gesti贸n de la comunicaci贸n en las organizaciones. Editorial Ariel.
Melewar, T.C. and Karaosmanoglu, E. (2006), 鈥淪even dimensions of corporate identity 鈥 acategorisation from the practitioners鈥 perspectives鈥,European Journal of Marketing,Vol. 40 Nos 7/8, pp. 846-69
Melewar, T.C.; Akel, S. (2005) The role of corporate identity in the higher education sector禄. En Corporate Communications: An International Journal, 10(1),41-57.https://www.researchgate.net/publication/240260200_The_Role_of_Corporate_Identity_in_the_Higher_Education_Sector
Palencia-Lefler, M. (2008). La incomunicaci贸n interna en la universidad espa帽ola. Revista Latina de comunicaci贸n social, 63, 277-286.
S谩nchez, T. B. (2018). La construcci贸n de la identidad corporativa en las universidades espa帽olas. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidades, SOCIOTAM, 28(2). https://www.redalyc.org/jatsRepo/654/65458498006/html/index.html
Suvatjis, J., de Chernatony, L., & Halikias, J. (2012). Assessing the six鈥恠tation corporate identity model: a polymorphic model. Journal of Product & Brand Management.
Takaki, M., Bravo, R., & Mart铆nez, E. (2015). La gesti贸n de la identidad corporativa en la universidad: An谩lisis y consecuencias desde la perspectiva del profesorado. Revista Europea De Direcci贸n y Econom铆a De La Empresa, 24(1), 25-34.
Van Riel, Cees B.M (1997). Comunicaci贸n Corporativa. Prentice Hall.
Villafa帽e, J. (2004). La buena reputaci贸n. Claves del valor intangible de las empresas, Madrid, Pir谩mide.
Villafa帽e, J. (2004). La gesti贸n profesional de la imagen corporativa. Ediciones Pir谩mide S.A.
Villafa帽e, J. (2018). La reputaci贸n de las universidades en chile. Villafa帽e & Asociados.
Villafa帽e, J., Carreras, E. (2013). La reputaci贸n de las universidades. Claves para su gesti贸n. Villafa帽e & Asociados.



















