Virtual learning by COVID-19: experience for postgraduate education at the ISDi.
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The pandemic caused by the SARS-CoV2 coronavirus, imposed long periods of confinement with the need to maintain continuous and quality education. With the use of ICT, face-to-face postgraduate training appealed to the variant of distance education with specific social-cognitive and spatial-temporal aspects of the situation. In response to this, the idea of the present work arises that shows the results of the experience of this modality carried out by professors of the postgraduate course Industrial Civilization, Environment and Sustainable Material Culture, of the Higher Institute of Design of the University of Havana. A methodological guide was developed that allowed interaction, collaboration and participation in a context of collective bilingual learning. As a result, the retention of the participants was achieved with a positive level of satisfaction and a digital book with the results of the experience.
聽
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Attribution 鈥 You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial 鈥 You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions 鈥 You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike 鈥 If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
Aguiar P茅rez, B. O., & Vel谩zquez 脕vila, R. M. (2018). Aproximaci贸n te贸rica al estudio de las tecnolog铆as y su importancia en el proceso de evaluaci贸n universitaria. Revista Cubana de Educaci贸n Superior, 37.
Blanco, A. V., & Amigo, J. C. J. R. i. d. f. d. p. (2016). El rol del docente en la era digital. 30(2), 103-114.
Chiecher, A. C. J. P. E. (2020). Competencias digitales en estudiantes de nivel medio y universitario驴 Homog茅neas o heterog茅neas? Praxis educativa, 24(2), 1-14.
Cifuentes-Medina, J. E. (2019). An谩lisis de las Pr谩cticas Evaluativas de los Profesores en el Programa a Distancia de Licenciatura en Educaci贸n B谩sica. Formaci贸n universitaria, 12, 93-102.
Delgado Fern谩ndez, M., & Solano Gonz谩lez, A. (2013). Estrategias did谩cticas creativas en entornos virtuales para el aprendizaje. INIE.
Fern谩ndez Uriarte, L., & Valdivia Mesa, A. (2020). Cuando el fututo nos alcanza. Temas.
Garc铆a, A. C., Gil-Mediavilla, M., 脕lvarez, I., & Casares, M. d. l. 脕. (2020). Evaluaci贸n entre iguales en entornos de educaci贸n superior online mediante el taller de Moodle. Estudio de caso. Formaci贸n universitaria, 13, 119-126.
Garc铆a Aretio, L. (2017). Educaci贸n a distancia y virtual: calidad, disrupci贸n, aprendizajes adaptativo y m贸vil. RIED. Revista Iberoamericana de Educaci贸n a Distancia, 20(2), 17. doi:10.5944/ried.20.2.18737
Garc铆a Aretio, L., Ruiz Corbella, M., Quintanal D铆az, J., Garc铆a Blanco, M., & Garc铆a P茅rez, M. (2009). Concepci贸n y tendencias de la educaci贸n a distancia en Am茅rica Latina. Centro de Altos Estudios Universitarios de la OEI.
G贸mez-Hurtado, I., Garc铆a Prieto, F. J., & Delgado-Garc铆a, M. (2018). Uso de la red social Facebook como herramienta de aprendizaje en estudiantes universitarios: estudio integrado sobre percepciones Perspectiva Educacional, 57, 99-119.
Kamii, C., & L贸pez, P. (1982). La autonom铆a como objetivo de la educaci贸n: implicaciones de la teor铆a de Piaget. Infancia y aprendizaje, 5(18), 3-32.
Kutugata Estrada, A. (2016). Foros de discusi贸n: herramienta para incrementar el pensamiento cr铆tico en educaci贸n superior. Apertura, 8, 84-99. doi:http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v8n2.880
Luna-Romero, 脕. E., Vega Jaramillo, F. Y., & Luna Romero, M. E. (2019). Las tecnolog铆as de la informaci贸n y la comunicaci贸n en la consolidaci贸n de la Educaci贸n Superior a distancia en Am茅rica Latina. Conrado, 15, 32-37.
MES. (2019). Resoluci贸n no 140-2019. Reglamento de posgrado.
脩谩帽ez-Rodr铆guez, J. J., Solano-Guerrero, J. C., & Bernal-Castillo, E. (2019). Ambientes digitales de aprendizaje en educaci贸n a distancia para la formaci贸n inicial de docentes: percepciones acerca de su pertinencia. Revista de Investigaci贸n, Desarrollo e Innovaci贸n, 10, 107-119.
PCC. (2012). Conceptualizaci贸n del modelo econ贸mico y social cubano de desarrollo socialista. Plan nacional de desarrollo econ贸mico y social hasta 2030: Propuesta de visi贸n de la naci贸n, ejes y sectores estrat茅gicos. In. Cuba: PCC.
PCC. (2017). Lineamientos de la pol铆tica econ贸mica y social del Partido y la Revoluci贸n para el per铆odo 2016-2021. In. Cuba: PCC.
Puig Meneses, Y. (2020). Informatizaci贸n de la sociedad cubana, un proceso impostergable. Peri贸dico Granma. Organo oficial del Comit茅 Central del Partido Comunista de Cuba. Retrieved from www.granma.cu
Quintero Barrizonte, J. L. (2020). Las tecnolog铆as de la informaci贸n y las comunicaciones como apoyo a las actividades internacionales y al aprendizaje a distancia en las universidades. Revista Universidad y Sociedad, 12, 366-373.
Rama, C., & Cevallos Vallejo, M. (2015). The metamorphosis of distance education in Latin America. A new fase with the entry of international suppliers. 2015(26), 20 %J Revista Espa帽ola de Educaci贸n Comparada. doi:10.5944/reec.26.2015.15810
Riccetti, A. E., & G贸mez, V. M. (2019). Acortando distancias: investigar en la Licenciatura en Actividad F铆sica y Deporte modalidad virtual. Revista de estudios y experiencias en educaci贸n, 18, 169-181.
Sarango-Lapo, C. P., Ram铆rez Montoya, M. S., & Mena, J. (2015). Pr谩cticas Educativas Abiertas: experiencias de innovaci贸n en una instituci贸n de educaci贸n superior del Ecuador. Revista Virtualis.
Serrano Cordero, C., & Condor Bermeo, V. P. (2018). La educaci贸n a distancia y la vinculaci贸n con la sociedad. An谩lisis de modalidad a distancia de la Universidad Nacional de Loja. Revista Universidad y Sociedad, 10, 241-246.