Education, circularity of textiles and perspectives on environmental citizenship
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The project "Circularity of textiles: practices, training and perspectives" is a collaboration between the Institut Supérieure de Design of the University of Havana and the Université du Québec à Montréal, within the framework of the Quebec-Cuba collaboration program of the Ministère des relations internationales et de la francophonie du Québec. It arises from the experience of the ISDI textile workshop and the contribution from environmental education and heritage of the Quebec team. The foundations and particularities of the activities that this project proposes in terms of training and promotion of a culture of recovery, creativity and self-sufficiency in the field of clothing in Cuba are identified, highlighting training in environmental citizenship.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
As of Volume 11, Issue. 21, corresponding to the year 2024, this CC BY-NC 4.0 license replaces the one used in previous issues, namely CC BY-NC-SA 4.0

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contribution under the same license as the original. NOTE: This point applies to numbers 1 to 20 of the magazine with the previous CC-BY-NC-SA 4.0 license. Does not apply to the new CC BY-NC 4.0 license from Volume 11, Number. 21 (2024).
References
- Banks, I. & Gravis, E. (Ed.). (2017). A New Textiles Economy: Redesigning fashion’s future. Fondation Ellen MacArthur.
- Barcia, L. (2013). CiudadanÃa ambiental ¿DesafÃo, herramienta o compromiso ético para la Educación Ambiental? REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Recuperado de https://www.academia.edu/96188178/Revista_do_PPGEA_FURG_RS_Ciudadan%C3%ADa_ambiental_desaf%C3%ADo_herramienta_o_compromiso_%C3%A9tico_para_la_educaci%C3%B3n_ambiental
- Bello Tocancipá, A. C. & Aranguren Romero, J. P. (2020). Voces de hilo y aguja: construcciones de sentido y gestión emocional por medio de prácticas textiles en el conflicto armado colombiano. H-ART. Revista de historia, teorÃa y crÃtica de arte, 1(6), 181-204. DOI: https://doi.org/10.25025/hart06.2020.10
- Cancino, M., Rehbein-Felmer, L. & Ortiz, M. S. (2018). Funcionamiento cognitivo en adultos mayores: rol de la reserva cognitiva, apoyo social y depresión. Revista médica de Chile, 146, 315-322. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-98872018000300315&nrm=iso
- Chen, X., Memon, H. A., Wang, Y. et al. (2021). Circular Economy and Sustainability of the Clothing and Textile Industry. Mater Circ Econ 3, 12. Recuperado de https://doi.org/10.1007/s42824-021-00026-2https://link.springer.com/article/10.1007/s42824-021-00026-2?fromPaywallRec=true#citeas
- Citma (a). (2020). Proyecciones Tarea Vida 2021-2025. Cuba: Citma.
- Citma (b). (2020). Estrategia ambiental nacional 2021-2025. Cuba: Citma.
- Comisión de Medio Ambiente, S. P. y S. A. (2023). Informe sobre una estrategia de la Unión para la circularidad y sostenibilidad de los productos textiles 2022/2171(INI). En P. Europeo (Ed.), A9-0176/2023.
- Cuéllar-Barona, M., González-Arango, I. C., Pérez-Bustos, T., Rivera, M. X., & Siman, Y. (2022). Prácticas textimoniales: narrativas, resistencias y formas del hacer textil. CS, 38, 9-15. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2011-03242022000300009&nrm=iso
- Freire, P. (2000). PedagogÃa del oprimido (53a edición). México: Siglo XXI Editores.
- _________ (2012). PedagogÃa de la autonomÃa. Saberes necesarios para la práctica educativa. México: Siglo XXI Editores.
- Gardetti, M. A. (2019). Introduction and the concept of circular economy. En Muthu S. S. (Ed.), Circular Economy in Textiles and Apparel (1–11). Woodhead Publishing. DOI : https://doi.org/10.1016/B978-0-08-102630-4.00001-7
- Gardner, H. (2001). Les intelligences multiples. Pour changer l’école: la prise en compte des différentes formes d’intelligence. ParÃs: Retz.
- González Gaudiano, E. (2003): Educación para la ciudadanÃa ambiental. Interciencia, 28(10). Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?pid=S0378-18442003001000011&script=sci_arttext
- Knowles, M. S. (1990). L'apprenant adulte: vers un nouvel art de la formation. ParÃs: Éditions d'Organisation.
- Korol, C. (2015). La educación popular como creación colectiva de saberes y de haceres. PolifonÃas. Revista de Educación, IV(7), 132-153.
- Koszewska, M. (2018). Circular economy-challenges for the textile and clothing industry. AUTEX Research Journal, 18(4), 337-347.
- Leff, E. (2006). Aventuras de la epistemologÃa ambiental. De la articulación de las ciencias al diálogo de saberes. México: Siglo XXI Editores.
- Márquez Terraza, A. V., Azzolino, J. M. & Jofré Neila, M. J. (2020). Relación entre actividades recreativas declaradas y capacidades cognitivas y funcionales en adultos mayores. Revista Cubana de Salud Pública, 46(2). Recuperado de https://www.scielosp.org/article/rcsp/2020.v46n2/e1295/#
- MartÃnez-Barreiro, A. (2020). Moda sostenible: más allá del prejuicio cientÃfico, un campo de investigación de prácticas sociales. Sociedad y EconomÃa, 51-68. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1657-63572020000200051&nrm=iso
- Orellana, I. (2010). La communauté d’apprentissage: une stratégie pédagogique novatrice face aux enjeux d’un contexte en mutation. En Maubant, Ph. & Roger, L. (Dir.), De nouvelles configurations éducatives: entre coéducation et communautés d’apprentissage (119-134). Presse de l’Université du Québec.
- Orellana, I., Brière, L. & RodrÃguez Arancibia, F. (2020). La resistencia social en contexto de conflicto socio-ecológico: un crisol de desarrollo de las dimensiones crÃtica y polÃtica de la educación ambiental. Revista de educação Ambiental. Ambiente e Educação, 25(1), 13-45. DOI: https://doi.org/10.14295/ambeduc.v25i1.11117
- Parlamento Europeo, Dirección General de Comunicación. (2024). El impacto de la producción textil y de los residuos en el medio ambiente. Recuperado de https://www.europarl.europa.eu/pdfs/news/expert/2020/12/story/20201208STO93327/20201208STO93327_es.pdf
- Parlement européen. (2020). Production et déchets textiles: les impacts sur l’environnement. Recuperado de https://www.europarl.europa.eu/topics/fr/article/20201208STO93327/production-et-dechets-textiles-les-impacts-sur-l-environnement-infographies
- PNUMA. (2023). Sustainability and Circularity in the Textile Value Chain. A Global Roadmap. Recuperado de https://www.oneplanetnetwork.org/knowledge-centre/resources/sustainability-and-circularity-textile-value-chain-global-roadmap
- Quiceno Toro, N. & Villamizar Gelves, A. (2020). Mujeres atrateñas, oficios reparadores y espacios de vida. Revista Colombiana de AntropologÃa, 56(2), 111-137. DOI: https://doi.org/10.22380/2539472X.702
- RodrÃguez GarcÃa, A. (2019). La protección del medioambiente en Cuba, una prioridad guberna-mental. Revista Novedades en Población, 15, 113-122. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1817-40782019000200113&nrm=iso
- Sánchez-Aldana, E., Pérez-Bustos, T. & Chocontá-Piraquive, A. (2019). ¿Qué son los activismos textiles?: una mirada desde los estudios feministas a catorce casos bogotanos. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 19(3), e-2407. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2407
- Sauvé, L. (2013). Au cœur des questions socio-écologiques: des savoirs à construire, des compétences à développer. Éducation relative à l’environnement - Regards, Recherches, Réflexions, 11, 19-40. DOI: 10.4000/ere.662. Recuperado de http://journals.openedition.org/ere/662
- _________ (2014). La dimensión polÃtica de la educación ambiental : un cierto vértigo. En Fernández CrispÃn, A., La educación ambiental en México: definir el campus y emprender el habitus (55-70). México: SecretarÃa de Medio Ambiente y Recursos Naturales. Centro de Educación y Capacitación para el Desarrollo Sustentable (Cecadesu).
- _________ (2017). Educación Ambiental y EcociudadanÃa: un proyecto ontogénico y polÃtico. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Edição especial, 261-278. DOI: https://doi.org/10.14295/remea.v0i0.7306
- Unesco. (2005). Convención de 2005 sobre la Protección y la Promoción de la Diversidad de las Expresiones Culturales. Recuperado de https://www.unesco.org/creativity/es/2005-convention
- _________ (2023). Manifiesto de Bali: Abrazar la inclusión: una hoja de ruta hacia el aprendizaje a lo largo de toda la vida para todos. Conferencia de aprendizaje inclusivo para toda la vida.
- Valdivia, A. (2023). Modelo de evaluación del diseño de producto como instrumento de la gestión ambiental. A3Manos, 10(19), 84-86. Recuperado de https://a3manos.isdi.co.cu/index.php/a3manos/article/view/332
- Vicente Castro, F., Maldonado Briegas, J. J., González Ballester, S. & Sánchez Iglesias, A. I. (2018). La realidad de la memoria en mayores saludables y envejecimiento. Memoria, envejeci-miento y longevidad. Revista de PsicologÃa INFAD. Recuperado de https://www.redalyc.org/journal/3498/349857778004/html/
- Wójcik-Karpacz, A., Karpacz, J., Brzeziński, P.; Pietruszka-Ortyl, A. & Ziębicki, B. (2023). Barriers and Drivers for Changes in Circular Business Models in a Textile Recycling Sector: Results of Qualitative Empirical Research. Energies 16(1), 490. Recuperado de https://www.mdpi.com/1996-1073/16/1/490